fredag 11. november 2011

Rotehål sa du??!

Eller det er vel heller ein byggeplass...
Sånn ser vårt hus for tida..
Dette skal bli vårt kjøkken, tv-stove og spisestove når vi er ferdige med og isolere!



Vi har hus i Skåne, Sør-Sverige, der min mann kjem frå.
Han hadde kjøpt huset for 10 år sidan, men pga økonomi og andre omstendigheter var det ikkje skjedd så mykje med huset.
Huset er bygd i 1929, og pussa opp ei gang på 60-talet. 
Før min mann kjøpte huset hadde det allereie stått utan buande der i sju år. Dei som eigde huset ville ikkje selge det før foreldra var ute av denne verden.

Då min kjære flytta inn la han inn jordvarme i huset og oppdaterte badet litt, men ellers er veldig lite gjort.
Så nå har vi starta med det som trengs. I fjor fekk huset nytt tak, og etter enorme størmutgifter i vinter, starta vi på den store jobben å isolere huset. 
Vi pusser opp på oppsparte midler, så litt blir gjort etterkvart.
Hadde jo tenkt at det ok kanskje var nokre spennande aviser eller noko som låg i veggane her, men nei du.. Ingen ting!! Rart det har vore kaldt?!
Så nå blir det bare å brette opp skjotearmane og sette i gong. 
Eller -vi er godt i gong. 
 Her skal det bli tv-stove, der tv-en står. Og spisestove der stolane står..

Her ser de litt av kjøkkenet vårt. 
Der er tak og vegger nesten på plass, nå gjenstår bare  å krangle diskutere ferdig korleis vi skal utforme det c,")


Før og etter tak...

Ha ei flott helg! 
Her skal lørdagen tilbringes på Ullared, juleshopping og gode venner c,")

Here you see the house at the moment. We are isolating, and it`s not looking very nice!

The house is old, from 1929, reovated in the 60s.
My man bought it for 10 years ago, bu bad economy, very little have beed done here. So no we does the big things, like changing the roof (done last year), and no we`re isolating..
The rooms you see here supose to be kitchen, tv-room and dining room.

Have a very nice weekend! 
We are going to Ullared to shop christmas presents and meeting good friends!



3 kommentarer:

tonje boganes sa...

Kos dere med venner og juleshopping!
Blir kjekt å se flere bilder fra huset deres
Ønsker deg en fin fredagskveld
Titt gjerne innom giveawayen på bloggen
klem Tonje

Øyeblikk sa...

Oj oj - her har dåke mykje godt arbeid, og litt forhandlingsoppgåver til Torbjørn ser eg ;) Lykke til med det, kvinnelist er ein fin ting!

Lykke til også med Ullared, har høyrt at det også kan vera ei utfordring.

Gooood helg!

Klem Eli

tonje boganes sa...

Hei igjen Torbjørg:
Takk for kommentaren din i innlegget mitt. Det var vondt å høre at du har sjøgren syndrom. Jeg har en sekundær sjøgren i tillegg til leddgikten og vet hva det går ut på.
Jeg vil dele litt av mine tanker omkring det å være frustrert, så rasende, så trist før en kan akseptere tilstanden som den er:
Det første en må gjøre når en har en slik plage, er å akseptere. Før en kan akseptere, går en gjerne gjennom flere prosesser som: frustrasjon, sinne, tristhet mm. Når en har klart det, begynner livet å komme tilbake igjen og en lærer seg å leve med det som ikke er så bra. Jeg vet dette av erfaring. I lang tid har jeg slitt med to ting: den første drømmen min, om å bli danser, måtte bli lagt på is veldig tidlig i livet mitt. Årsaken var selvfølgelig revmatismen. Jeg har vært frustrert, sint, rasende pga dette. Følte det begrenset meg lenge til jeg fant andre måter å uttrykke mitt språk, min kreativitet, min drøm, mine tanker med omverden på. Jeg har (som sikkert mange andre bloggere og skribenter) et stort behov for å uttrykke meg, for å skape, for å være i en prosess. Kjenner dere dere igjen? Først når jeg aksepterte tingene som de var, kunne jeg finne disse andre uttrykksmåtene.
For det andre har jeg vært rasende pga av hendene mine. De er sterkt angrepet av revmatismen (ser dere for dere Jan Teigens hender. Det var slik mine så ut tidligere). Jeg kunne ikke fordra utseende på hendene mine og har vært gjennom flere operasjoner bare for å skjønnhetens skyld, og litt for funksjonens skyld. De er enklere å skrive med etter operasjonene. Lyster lettere når jeg vil at de skal løpe over tastaturet og uttrykke tankene mine. Men ved å akseptere dem som de var, fant jeg ut at jeg faktisk kunne gjøre noe med dem i stedet for bare å ergre meg. Jeg ba om operasjoner. Kirurgene mine kunne ikke helt forstå hvorfor jeg ville gjøre dette for skjønnhetens skyld, men så lenge jeg kunne argumentere for funksjonalitet i tillegg, ble de med på det :)

Langt svar, men dette har vært min prosess. Du kjenner deg kanskje igjen?

Håper du lærer deg å leve med sykdommen. Og om du ikke blir bedre på Imurel, prøv ut andre medisiner. Jeg vet om flere som får MabThera for autoimmune sykdommer. Hør med legen om dette kan være en medisin for deg, råder jeg deg til.

Ønsker deg gode dager
Klem Tonje